sunnuntaiaamun rauhaa

su 9.10.2011
Heräsin aamulla puuskaiseen tuuleen, joka riepotteli parvekkeelle jättämiämme tavaroita. Aamukahvin jälkeen taivas repesi. Vettä tuli kaatamalla ja salamat räiskähtelivät. Katselimme näytelmää omalla parvekkeella, joka tärisi salamaniskuista. Pahin myrsky meni tunnissa ohi, mutta sitkeä sade jatkui.

Kunnes taivas kirkastui sen verran, että uskaltauduimme pienlle rantakävelylle. Tyrskyt löivät pitkälle rantahiekalle ja aurinkotuolien päällykset muistuttivat vesipatjoja. Mutta sade oli lakannut. Sen innoittamina haimme hotellilta retkivarusteet ja lähdimme mitään pelkäämättä kohti uusia seikkailuja.

syksyn sävyjä

Satamassa oli värikkäitä veneitä ja risteilyaluksia vieri vieressä. Lähistöltä löytyi valtava plataani. Tarina kertoo, että sen istutti itse Hippokrates 2400 vuotta sitten. Ihmettelimme vanhan kaupungin takana sijaitsevia kivikasoja, jotka osoittautuivat roomalaisiksi raunioiksi. Istuskelimme musiikkihalli odeionin ensimmäisen luokan marmoripenkeillä kuin muinaiset roomalaiset ylimykset ainakin. Plebeijit saivat tyytyä kalkkikivipenkkeihin.

Odeionissa

sypressikuja Asklepieioniin

kissaperheet olivat vallanneet läheisen parkkipaikan

Varsinainen retkikohteemme sijaitsi neljän kilometrin päässä Asklepieionissa, joka on yksi Kreikan johtavia antiikin nähtävyyksiä. Siellä yhdistyivät temppeli, koulu ja lääkärikeskus. Se rakennettiin Hippokrateen kuoltua, mutta hänen oppiaan taudinmäärityksistä ja hoitomenetelmistä alettiin soveltaa täällä.

Sypressirinteelle rakennettu alue oli vaikuttava ja näköalat alas merelle ja Turkin puolelle mahtavat.

näköala Turkin puolelle

Vietimme alueella hyvinkin tunnin verran ja olimme sen jälkeen kypsät hyppäämään sinisen minijunan kyytiin.

minijunakyytiä

Pääsimme nopeasti takaisin Kosin satama-alueelle. Ei kuitenkaan tarpeeksi nopeasti, sillä sadekuuro ehti kastella meidät kotimatkalla. Vaan parempaa keliä on luvassa, joten otimme tyytyväisinä päiväunoset.

Illalla kävelimme jo tottuneesti vanhan kaupungin kujilla. Päädyimme kreetalaiseen ravintolaan, joka tarjosi Jussille paistettua maksaa ja minulle ison vadillisin sardiineja salaatin ja karahviviinin kera. Talo tarjosi vielä digestiiviksi lasilliset rakia.